Najnowsza – specjalna – edycja Kompendium CSR to próba zmierzenia się z otwarcie dziś wyrażanymi obawami o przyszłość świata. Stoimy obecnie przed bezprecedensowymi wyzwaniami, w coraz większym stopniu napędzającymi się nawzajem. Do wcześniej formułowanych obaw o konsekwencje zmian klimatycznych doszły kryzysy wywołane lub odsłonięte wędrówką koronawirusa przez glob oraz pandemią spowodowanej przez niego choroby COVID-19.

Sumę wszystkich strachów przedstawia Anna Dymna. Aktorka i założycielka Fundacji „Mimo Wszystko” dostrzega, jak nawarstwiają się nasze problemy: pandemia, demolowanie przyrody i klimatu, a co najgorsze, zanikanie wzajemnego szacunku i ucieczka od autorytetów. Diagnozę tę podziela również szef Fundacji Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy Jurek Owsiak, który opowiada nam też o tym, jak WOŚP radziła sobie w trudnych pierwszych miesiącach pandemii.

W tej sytuacji musimy sobie postawić pytanie: jak się zachować i co zrobić, żeby odwrócić negatywne trendy. Próbę zdefiniowania odpowiedzialności w obliczu bolączek współczesności podejmuje ks. Adam Boniecki. Zaś znany historyk i myśliciel Yuval Noah Harari wskazuje tych, którzy tę odpowiedzialność powinni w sobie niezwłocznie znaleźć – globalnych przywódców, zawodzących w ostatnich miesiącach. Nie oznacza to, że powinniśmy biernie czekać na działania liderów państw: Bill Drayton, założyciel organizacji Ashoka – Innowatorzy dla Dobra Publicznego, nawołuje, by zmiany zaczynać oddolnie, wręcz od poziomu własnej rodziny.

Pandemia wystawiła na próbę nie tylko nasze relacje z bliskimi i stosunki społeczne. Jej ofiarą padła też globalna gospodarka – w stopniu, którego dziś jeszcze nie jesteśmy w stanie w pełni oszacować. Szczęście w nieszczęściu polega na tym, że zapaść może być punktem wyjścia do zmian, których nie sposób było przeprowadzić w inny sposób. „Nie odbudowujmy gospodarki. Stwórzmy nową” – apeluje Muhammad Yunus, laureat Pokojowej Nagrody Nobla. O tym, jak wyciągać wnioski z kryzysu i jak zmieniać organizacje biznesowe, piszą również guru odpowiedzialnego biznesu John Elkington oraz światowej sławy pisarz i ekonomista Wayne Visser.

Patronami medialnymi Kompendium są: Wirtualna Polska, Bankier.pl oraz PRoto.pl.

22. edycja Kompendium CSR ukazała się 30 czerwca. Numer pozostaje aktualny do grudnia 2020 roku, daty wydania kolejnej edycji.

POBIERZ 22. EDYCJĘ W PDF